چگونه از دیگران انتقاد کنیم؟

انتقاد مناسب مهارت بسیار مهمی است که اگر همه یاد بگیرند ، تقریباً نیمی از سوings تفاهم ها یا مشکلات بین افراد و زوج ها برطرف می شود. یک رابطه موثر و موفق زمانی اتفاق می افتد که بتوانید خود و شریک زندگی خود را در تعاملات خود بهبود بخشید. انتقاد می تواند مخرب یا سازنده باشد. بعضی اوقات اگرچه سازنده است اما به درستی بیان نمی شود و گاهی انتقاد مخرب در یک جلد شومیز انسان را خرد می کند. شما باید بدانید که با انتقادات نامناسب و نادرست می توانید روی یک فرد و آینده او تأثیر بگذارید ، یا ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. بنابراین ، برای اینکه کلمات شما م effectiveثر و سازنده باشد ، اصول نقد را در ادامه بخوانید.

تفاوت انتقاد مخرب و سازنده چیست؟

انتقاد به معنای تفکیک درست و غلط ، تحلیل رفتار براساس معیارهای شخصی یا علمی است. اما بسیاری از افراد ، انتقاد را برابر با صفات منفی انسان می دانند ، اگر انتقاد چیز دیگری باشد. در انتقاد ، با تأكيد بر ويژگي هاي مثبت ، ويژگي هاي منفي فراخوانده مي شود و راه حلي پيشنهاد مي شود.

انتقاد مخرب

انتقاد مخرب انتقادی است که فقط خصوصیات منفی طرف مقابل را تقویت می کند ، راه حلی برای پیشرفت ارائه نمی دهد ، احساس بد و فرومایگی را در فرد ایجاد می کند و حتی ممکن است سوالات بیان شده درست نباشد.

نمونه انتقاد مخرب “شما واقعاً دست و پا چلفت هستید ، کاری را درست انجام نمی دهید ، حتی نمی توانید بشقاب بشویید.”

انتقاد سازنده

اما انتقاد سازنده علاوه بر بیان نقاط ضعف ، راهکارها و مشاوره ای را نیز از شخص متخصص در این زمینه برای بهبود عملکرد ارائه می دهد. در این نقد ، فرد علاوه بر آگاهی از کاستی های خود ، انگیزه اصلاح و پیشرفت را دارد و با اطمینان بیشتری در این مسیر حرکت می کند.

مثالی از انتقاد سازنده: “اگر ظرف ها را در حین شستن ظرف ها در این وضعیت نگه دارید ، ممکن است از دست شما خارج شوند. بهتر است این کار را انجام دهید.”

 

آداب و اصول انتقاد

برای اینکه بتوانید از انتقادات خود به شکلی مثبت و سازنده استفاده کنید ، ابتدا باید با آداب و اصول انتقاد آشنا شوید. مهمترین برچسب هایی که باید هنگام انتقاد دنبال کنید ، موارد زیر را شامل می شود.

۱- آگاهی از نیاز به انتقاد

قبل از شروع انتقاد از شخصی ، از خود بپرسید که چرا می خواهید این کار را انجام دهید و انتقاد شما چه نیازی دارد؟ آیا هدف شما رشد و توسعه طرف مقابل است یا می خواهید عصبانیت و ناامیدی خود را به نوعی تخلیه کنید؟ مکث کمی قبل از انتقاد به شما کمک می کند تا هیجان زده نشوید و کنترل بیشتری بر حرفه خود داشته باشید.

۲- انتخاب زمان مناسب برای انتقاد

مودب و پرحرف باشید

یک اصل بسیار مهم در انتقاد ، انتخاب لحظه مناسب برای این امر است. انتقاد ، وقتی طرف مقابل از نظر روحی و روانی خوب نیست ، نه تنها م doesثر نیست ، بلکه حتی در صورت بهتر گفتن ، منجر به سوerstand تفاهم می شود و شخص دیگر احتمال دارد آن را به عنوان یک تهدید شخصی درک کند. در نتیجه ، همیشه سعی کنید شرایط را به درستی ارزیابی کنید و ببینید آیا شخصی که می خواهید از او انتقاد کنید از نظر روانی آماده است یا خیر.

۳- انتقادات فزاینده در فضای خصوصی

وقتی امکان مکالمه شخصی وجود دارد ، هرگز انتقاد در مقابل مخاطب توصیه نمی شود. این امر معمولاً با هدف عزت نفس افراد انجام می شود و منجر به تجربه احساسات ناخوشایند مانند شرم و خجالت می شود. در نتیجه ، سعی کنید انتقادات خود را در یک فضای شخصی بیان کنید. این به طور غیر مستقیم به طرف مقابل نشان می دهد که شما به او احترام می گذارید و قصد تخریب شخصیت او را ندارید و می خواهید یک رابطه موفق و موثر برقرار کنید.

 

چگونه درست انتقاد کنیم؟

انتقاد و انتقاد یکی از پیش نیازهای پیشرفت و موفقیت است. بنابراین ، اول از همه ، خود را برای پذیرش و احترام به انتقاد آماده کنید تا بتوانید از دیگران انتقاد کنید. برای اینکه بتوانید بهتر انتقاد کنید تا سخنان شما مثر باشد ، موارد زیر را در نظر بگیرید.

۱٫ مودب و پرحرف باشید

انتقاد همراه با سخنان مبتذل ، بلند و تحقیرآمیز ، نه تنها قابل قبول نیست ، بلکه چهره شما را نیز لکه دار می کند. حتی اگر کلمات شما صحیح ترین کلمات جهان باشند. مهربان باشید و با مهربانی نظر خود را بیان کنید.

چگونه از دیگران انتقاد کنیم؟

۲٫ روی کار تمرکز کنید ، نه شخص

انتقاد مستقیم از شخصیت فرد احساس بدی در وی ایجاد می کند و هیچ تغییر مثبتی ایجاد نمی کند. اگر می خواهید به شخصی در مورد رفتار غلط هشدار دهید ، فقط در مورد آن رفتار صحبت کنید و تمام جنبه های شخصیت فرد را زیر سوال نبرید.

 

۳٫ سعی کنید غیر مستقیم انتقاد کنید

ظرفیت افراد در انتقاد هر چقدر بالا باشد ، باز هم از انتقاد مستقیم رنج می برند. سعی کنید نقد خود را با ارجاعات کوچک به موضوع شروع کرده و سپس در صورت ادامه بحث و پذیرفتن طرف مقابل ، آن را مستقیماً ارائه دهید. مطالعه مقاله مهارتهای ارتباطی به شما کمک می کند تا بدانید در هر شرایطی چگونه رفتار کنید.

۴- به کسی نگویید که اشتباه می کنید

در برخی موارد ، مانند نقد ادبی یا آثار هنری ، درست و غلط وجود دارد ، اما در بیشتر موارد اینگونه نیست. انتقاد از موضوعاتی که ذائقه یا اعتقادات فرد را نقض می کنند ، نمی تواند سازنده باشد. به جای اینکه حرف اشتباهی بزنید ، جمله ای مانند “بهتر” بگویید و سپس دلایل خود را بیان کنید.

۵- در انتقاد ، دانای كل نباشید

همه از کسانی که خود را عاقل می دانند متنفرند. مخصوصاً اگر این شخص دائماً از شما انتقاد می کند. بنابراین سعی کنید از پس شخص دیگری برآیید و دیگران را از نظر حقارت نگاه نکنید.

۶٫ نکات مثبت را نادیده نگیرید

انتقاد سازنده کمک به دیگران است. بنابراین ، اگر لازم است با ارائه نکات مثبت انتقاد شدید داشته باشید ، ضربات انتقاد را کاهش دهید تا فرد قدرت و انگیزه پذیرش را از دست ندهد. این نیز به روابط اجتماعی شما آسیب نمی رساند.

۷٫ هنگام انتقاد دستور ندهید ، پیشنهاد دهید

بهتر است انتقاد خود را با یک پیشنهاد بیان کنید. عباراتی مانند “فکر می کنم راهی بهتر برای این کار وجود دارد” یا “بهتر است این کار را به روش دیگری انجام دهم”.

۸٫ خاص باشید

انتقاد نکته ای است که دیگران و خود فرد واقعاً نمی توانند درک کنند. گفتن نقاط مشترک که همه می دانند نقد سازنده ای نیست. جزئیات رفتار را بررسی کنید و درباره آنها بحث کنید.

۹٫ هنگام انتقاد خود را به جای شخص مقابل بگذارید

قبل از انتقاد سعی کنید خود را جای شخص مقابل بگذارید و از دید او به مسئله نگاه کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که در این شرایط کامل هستید ، می توانید از او انتقاد کنید.

۱۰٫ آنچه را که نمی دانید انتقاد نکنید

متأسفانه نقص رفتاری در انتقاد این است که افراد درباره موضوعاتی اظهار نظر می کنند که هیچ تجربه ای در آن ندارند. به همین دلیل مهم است که اگر از چیزی انتقاد می کنید ، در شما وجود نداشته باشد. به عنوان مثال ، هنگامی که آمار بسیار بهتری در مورد آن دارید ، می توانید از کسی برای شکستن ظرف انتقاد کنید.

۱۱٫ شخصاً قصد انتقاد ندارید

از کسی به دلیل لجبازی ، حسادت ، ناراحتی یا استرس انتقاد نکنید. این انتقادات نه تنها به شخص کمکی نمی کند بلکه به خود آسیب می رساند.

۱۲٫ هنگام انتقاد ، پیشنهاد جدیدی ارائه دهید

گاهی اوقات وقتی مردم انتقاد می کنند ، مدام توضیح می دهند که کار طرف مقابل اشتباه است ، اما هیچ پیشنهادی برای بهبود اوضاع ندارند. همانطور که از نامش پیداست ، انتقاد سازنده باید برای ساخت و ساز و ترمیم تلاش کند. اگر تصمیمی برای پیشنهاد ندارید و نمی توانید به جای روش فعلی ، طرف مقابل را به کدام سمت هدایت کنید. انتقاد شما موثر و سالم نخواهد بود.

۱۳٫ انتقاد را به صحنه جنگ تبدیل نکنید

برخی فکر می کنند انتقاد صحنه نبردی است که قطعاً یک برنده دارد. در نتیجه ، این افراد تأکید زیادی بر صحت سخنان خود دارند و می خواهند طرف مقابل بتواند از تمام سخنان آنها اطاعت کند. این شرایط مطمئناً منجر به مقاومت در طرف مقابل می شود و از تأثیر کلمات شما می کاهد. به یاد داشته باشید که انتقاد سازنده در متن گفتگوی سالم شکل می گیرد. در نتیجه ، باید بتوانید وقتی انتقاد می کنید به حرف دیگران گوش دهید و به او اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد که می خواهد چه کاری انجام دهد. پیروی از این مسیر به شکل گیری ارتباطات م effectiveثر نیز کمک خواهد کرد.

 

۱۴٫ کسی را با دیگری مقایسه نکنید

یکی از زخم های انتقاد ، مقایسه با دیگران است. این باعث می شود که شغل شما تأثیر خود را از دست بدهد و طرف مقابل احساس کند شما او را نمی فهمید یا شرایط او را در نظر نمی گیرید. از آنجا که هر کس هنگام انتقاد وضعیت و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد ، عملکرد شخص را فقط در ارتباط با خود بسنجید و پای دیگران را تداخل نکنید.

۱۵- در گفتار خود واضح باشید

هنگام انتقاد ، صادق بودن و بیان سخنان خود به روشنی و شفاف بسیار مهم است. در این زمینه سعی کنید هر واژه مبهمی را که باعث سو mis تفاهم می شود کنار بگذارید و از روشهایی مانند کنایه و کنایه برای انتقاد استفاده نکنید این روش ها فقط عصبانیت درونی شما را نشان می دهد که به روشی ناسالم بیان می شود.

مراقب چاقوی تیز انتقاد باشید!

انتقاد مانند چاقویی است که با آن می توان کارهای مفید زیادی انجام داد و شخصی را کشت. با انتقادات نامناسب و مغرضانه خود می توانید شخصی را بکشید. این امر خصوصاً در مورد کودکانی که والدین خود دائماً مورد انتقاد قرار می گیرند ، صادق است. بنابراین هرگز این را نگویید قبل از اینکه به همه جنبه های انتقاد خود فکر کنید. اگر انتقاد شما باعث می شود دیگران احساس بدی داشته باشند و رابطه شما خراب شود ، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع:
https://honarehzendegi.com/fa/روش-های-انتقاد-از-دیگران

درباره‌ی ایران

حتما ببینید

آیا جنین در رحم مادر گریه می کند؟

آیا جنین در رحم مادر گریه می کند؟

آیا ممکن است جنین در رحم گریه کند؟ بسیاری از والدین در دوران بارداری این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *