صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم

یکی از بهترین راه های لاغر شدن و شروع روز، خوردن یک صبحانه سالم برای کاهش وزن هست. صبحانه سالم، مهمترین وعده غذایی در روزه. به خصوص برای افرادی که هدفشون کاهش وزن هست. خوردن غذاهای مناسب به عنوان صبحانه انرژی مورد نیاز کل روز شما رو تأمین میکنه و از پرخوری در بقیه روز جلوگیری میکنه. با توجه به این موارد شاید یکی از مهمترین سوال هایی که برای کاهش وزن مطرح بشه این هست که صبح ناشتا برای لاغری چی بخوریم؟

بعضی از افراد به کلی صبحانه خوردن را حذف میکنند. توصیه های رایج در این زمینه، خوردن آب لیمو، عسل، آب کرفس، آب سیب، آب انار، شربت خاکشیر، آب پرتقال و … میباشد که البته خوردن نوشیدنی های قلیایی اثر بیشتری در لاغری داره.

صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم

بهترین روش برای رسیدن به وزن ایده آل ، مصرف نوشیدنی های چربی سوز به همراه حرکات ورزشی میباشد. نوشیدنی های چربی سوز و ورزش ، مکمل یکدیگرند . این نوشیدنی ها باعث ایجاد احساس سیری میشه و سوخت و ساز بدن را به هنگام ورزش ، بالا میبرند و سموم را از بدن خارج و آب رسانی را سرعت میبخشند. در این مقاله ما به مهمترین این نوشیدنی ها اشاره میکنیم.

چای سبز بهترین نوشیدنی ناشتا برای لاغری و غنی از آنتی اکسیدانه که باعث آزاد شدن چربی سلول های چربی در شکم شده و همچنین سرعت چربی سوزی کبد را افزایش میده. با بررسی ۱۴ پژوهش، مشخص شد افرادی که به مدت ۱۲ هفته چای سبز با غلظت بالا نوشیدند ، به طور متوسط ۰٫۲ تا ۳٫۵ کیلوگرم بیشتر از افرادی که چای سبز نمینوشند ، چربی از دست دادند.

مقاله پیشنهادی: دستور پخت کیک خیس

اکثر مردم در سراسر جهان برای افزایش انرژی و روحیه ، قهوه را بهترین نوشیدنی چربی سوز به هنگام ورزش میدانند. نوشیدنی های چربی سوز کافئین دار، ممکنه با افزایش سرعت متابولیسم ، کاهش کالری دریافتی و تحریک چربی سوزی باعث کاهش وزن بشند. چای سیاه به دلیل دارا بودن پلی فنول ، آنتی اکسیدان مناسبی برای کاهش وزن میباشد.

همچنین نوشیدن آب زیاد نیز به سوزاندن کالری و کاهش مصرف وعده های غذایی و در نتیجه کاهش وزن کمک میکند. نوشیدنی های خاصی مانند چای سبز ، قهوه و چای زنجبیل میتونه به تقویت سوخت و ساز بدن و به حداقل رساندن گرسنگی و افزایش احساس سیری کمک کنه و همه این موارد میتونه سبب کاهش وزن بشه.

اوتمیل با آب

شما می‌توانید معجون اوتمیل با آب را به سادگی هر چه تمام‌تر درست کنید. کافی ست که چند قاشق از اوتمیل را در ظرفی بریزید و ۳ برابر مقدار آن، آب اضافه کنید. این نوشیدنی سرشار از فیبر است که معده شما را سریعا پر کرده و از احساس گرسنگی در دراز مدت جلوگیری می‌کند. مواد غذایی حاوی فیبر، چربی‌هایی را که به دیواره‌های روده شما چسبیده، کنار می‌زند و راه را برای جذب مواد غذایی ضروری و مورد نیاز باز می‌کند. علاوه بر آن، عمل هضم غذا را نیز بهبود می‌بخشد.
اوتمیل حاوی لسیتین است، لیستین نیز جزو کربوهیدرات‌های پیچیده می‌باشد که خاصیت سم زدایی دارد. این ماده نه تنها هضم را آسان می‌کند، بلکه از انباشتن چربی در بدن نیز جلوگیری می‌کند. علاوه بر همه اینها، ترکیب اوتمیل و آب یکی از بهترین دیورتیک‌های طبیعی به شمار می‌رود که آب اضافی را از بدن شما خارج نموده و در نهایت به کاهش وزن تان کمک می‌کند.
صبح ناشتا برای لاغری چی بخوریم

آلئوورا با آب لیمو

ما آلئوورا را بیشتر به دلیل خواص ضد سوختگی و ضد التهابی اش می‌شناسیم، از طرف دیگر لیمو نیز حاوی ویتامین سی ست که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و به تبع در سلامت کل بدن تاثیری مثبت دارد. جدا از خواص فوق العاده هر یک از آنها، این دو ماده در کنار هم می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.

مخلوط این دو ماده، روند هضم را آسان کرده و آب اضافی بدن را از بین می‌برد که در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد. اما چگونه این معجون را درست کنیم؟

یک برگ از آلئوورا را بردارید، پوست رویی آن را بکنید به طوری که ژل داخل آن مشاهده شود. ژل آن را با قاشقی جدا کنید و آن را در ظرفی بریزید. یک لیمو بردارید و آب آن را بگیرید، سپس آن را با یک لیوان آب و ژلی که از برگ آلئوورا جدا کرده اید، مخلوط کنید. برای این که ژل در آب حل شود، به آن کمی گرما دهید. شعله گاز را روی متوسط بگذارید و منتظر بمانید تا مخلوط یکدست شود. پس از آن که معجون شما آماده و ولرم شد، آن را ناشتا بنوشید.

سیب

سیب نه تنها شما را از بیماری دور می‌کند، بلکه از وزن تان نیز می‌کاهد، البته به شرط آن که آن را با شکم خالی بخورید. شاید برای شما هم این سوال پیش آید که چرا خوردن سیب با شکم خالی چنین تاثیری روی بدن خواهد داشت. دلیلش واضح است، سیب حاوی مقدار زیادی فیبر است، فیبر نیز شامل پکتین می‌باشد. پکتین به عنوان فیبر طبیعی باعث افزایش دفع مواد زاید از روده و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش شده و نیز به علت پیوند با چربی‌ها و دفع آن‌ها موجب کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و در نتیجه کاهش وزن می‌گردد. با خوردن یک عدد سیب به صورت ناشتا، شما در مدت زمان زیادی احساس سیری کرده و در نتیجه از خوردن هله هوله و مواد غذایی پر کالری و چربی نیز دوری می‌کنید.

بادام

یکی از ترفند‌های رایج سلامتی در هند، خوردن یک مشت بادام در صبح است. این عادت سلامتی، نه تنها قدرت و عملکرد ذهن ما را بالا می‌برد، بله طبق تحقیقات اخیر، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان داده، کاهش وزن افرادی که روز خود را با خوردن بادام آغاز کردند و رژیم غذایی کم کربوهیدراتی داشتند، نسبت به افرادی که همان رژیم را داشتند، اما بادام مصرف نمی‌کردند، در طول ۶ ماه د ۷% بیشتر بوده است.

نکته‌ای که باید در مصرف بادام به خاطر بسپارید این است: پوست بادام حاوی تانن می‌باشد، ماده‌ای که مانع از جذب مواد غذایی در بدن می‌شود. از این رو پیشنهاد ما این است که بادام‌ها را شب در یک لیوان آب بریزید و صبح پوست آن را به راحتی بکنید و سپس مصرف کنید.

نان جو

تفاوت نان سفید با نان جو این است که نان سفید از آرد تصفیه شده درست شده که نه تنها سالم و مغذی نیست بلکه فیبر کمی نیز دارد، در حالی که نان جو سرشار از فیبر و فاقد چربی‌های اشباع شده است. اگر شما برای صبحانه، به جای نان سفید، از نان جو مصرف کنید، تا زمان ناهار احساس گرسنگی نخواهید کرد.

صبح ناشتا برای لاغری چی بخوریم

هندوانه

هندوانه حاوی ۹۲% آب است. باقی آن را قند طبیعی و فیبر‌های محلول تشکیل می‌دهند، به همین دلیل است که مصرف این میوه به صورت ناشتا، به کاهش وزن کمک می‌کند. حتما شنیده اید که اگر یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی یک لیوان آب بنوشید، اشتهای کمتری برای خوردن غذا پیدا خواهید کرد، خوردن این میوه که سرشار از آب است نیز همین گونه عمل می‌کند و شما احساس سیری در ساعات زیادی از روز خواهید داشت.

چای سبز

یکی از نوشیدنی محبوب که به کاهش وزن کمک می‌کند، چای سبز است. اگر شما عادت کنید که با شکم خالی در صبح یک لیوان چای سبز بنوشید، خیلی سریع وزن کم خواهید کرد. این نوشیدنی شامل کاتچین وکافئین می‌باشد که سیستم متابولیسم بدن را بالا می‌برد، موجب چربی سوزی می‌شود و اشتهای شما را نیز کاهش می‌دهد. این نوشیدنی خیلی سریع تاثیرش را روی بدن می‌گذارد و از وزن تان می‌کاهد.

تخم مرغ

اگر به فکر لاغری هستید، صبحانه تخم مرغ بخورید. اما چرا؟ پروتئین موجود در تخم مرغ در معده شما به آهستگی هضم می‌شود، بنابراین شما مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهید کرد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که ۲ عدد تخم مرغ برای صبحانه مصرف کردند ۶۵% بیشتر از آن‌هایی که به جای تخم مرغ یک عدد نان شیرمال خوردند، لاغر شدند.

آب لیمو

نوشیدن آب لیمو به صورت ناشتا خواص زیادی دارد. اول از همه این که لیمو سرشار از ویتامین سی است که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. از این رو با نوشیدن آب لیمو، کمتر دچار بیماری خواهید شد. دوما، مصرف این نوشیدنی بدون هیچ گونه افزودنی مانند نمک یا شکر، یکی از بهترین روش‌های سم زدایی بدن به خصوص برای کبد است. این نوشیدنی عملکرد هضم را بهبود می‌بخشد که در کل برای کاهش وزن گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

البته یادتان باشد، از آنجا که این نوشیدنی حاوی اسید سیتریک است، می‌تواند به دندان‌های شما آسیب بزند. از این رو پیشنهاد می‌شود که پس از نوشیدن آن، دهان تان را با آب بشویید.

اگر هم دچار ناراحتی معده یا رفلاکس معده هستید، بهتر است که دور این روش را برای کاهش وزن خط بکشید، زیرا اسید موجود در آن بر مشکلات معده تان خواهد افزود.

چند نمونه صبحانه کاهش وزن

مثال های ذکر شده در پاسخ به کسانی هست که فکر میکنن برای کاهش وزن چه چیزی رو برای صبحانه بخورن. قبل از اینکه از این موارد برای صبحانه خودتون استفاده کنید، مطمئن بشید که به هیچ کدوم از این مواد غذایی حساسیت ندارید!

برای کاهش وزن، باید قبل از شروع صبحانه یک لیوان آب ولرم میل کنید. اگر مشکلی در وضعیت سلامت معده ندارید، می تونید یک برش لیمو هم به آب اضافه کنید.

  • ۱ برش نان همراه با یک تخم مرغ آب پز، ۱ برش آناناس و ۲ عدد گردو؛
  • املت گیاهی با ۲ تخم مرغ و ۱ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر؛
  • یک کاسه موسلی با نصف موز و ۱ لیوان شیر که بدون چربی آماده شده؛
  • ۱ تخم مرغ آب پز، اندازه جعبه کبریت پنیر سفید، ۱ برش نان سبوس دار با مقدار زیادی سبزی؛
  • ۱ تخم مرغ و ۲ قاشق چدار رنده شده روی یک تورتیلا دانه ای متوسط؛
  • ۱ فنجان کینوا پخته شده همراه با شیر بادام؛

 

درباره‌ی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *